Skip to main content
Til toppen

"Dette bildet ble generert ved hjelp av kunstig intelligens-teknologi fra OpenAI's DALL-E. Bildet er skapt for å illustrere vann i oljen."

Hvordan påvirker vann drivstoffsystemet?

Hvordan påvirker vann drivstoffsystemet?

Vann i drivstoff er en av de største utfordringene for moderne dieselmotorer. Det kan føre til dårligere forbrenning, fremme mikrobevekst, forårsake korrosjon og skade drivstoffsystemet. Heldigvis har avanserte filtreringsteknologier, som aqua-fobiske og absorberende medier, gjort det enklere å fjerne vann og sikre ren drivstofftilførsel. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan vann påvirker drivstoffsystemet, og hvilke filtreringsløsninger som kan beskytte motoren din mot disse utfordringene.

Vann i drivstoff: En betydelig utfordring

Vann i drivstoffet er en av de mest vanlige årsakene til problemer i moderne dieselmotorer. Dette kan gi flere alvorlige konsekvenser:

  • Dårligere forbrenning: Vann i drivstoff reduserer energieffektiviteten og påvirker motorens ytelse.
  • Fremmer mikrobevekst: Vann i drivstofftanken skaper et miljø hvor bakterier og sopp kan trives, noe som kan føre til blokkeringer i drivstoffsystemet.
  • Kan fryse ved minusgrader: Vann kan fryse og blokkere drivstoffstrømmen, hindre oppstart og skade filtrene.
  • Forårsaker korrosjon: Fuktighet kan føre til rust og slitasje på drivstofftanken og motorens komponenter.

 


"Dette bildet ble generert ved hjelp av kunstig intelligens-teknologi fra OpenAI's DALL-E. Bildet er skapt for å illustrere vann i oljen."

Visste du at?

--------------------------------

God drivstoffiltrering gir flere fordeler, uansett hvilket system du bruker:

•    Forbedrer drivstoffets forbrenningseffektivitet.
•    Reduserer risikoen for motorproblemer forårsaket av mikroorganismer.
•    Beskytter komponentene mot korrosjon og for tidlig slitasje.
•    Øker filterets levetid og reduserer vedlikeholdskostnader.

 

Racor Turbine Series: En pålitelig løsning

Racor Turbine Series drivstoffiltre er en spesifikk løsning som kombinerer flere teknologier for effektiv vann- og partikkelseparasjon. Med en tretrinns prosess sikres nesten 100 % vannseparasjon og drivstoffiltrering:

  1. Separasjonstrinn: Store partikler og vann skilles ut ved hjelp av sentrifugalkraft.
  2. Koalesseringsfase: Mindre vanndråper samles og faller til bunnen av filteret.
  3. Filtrering: Proprietære Aquabloc®-medier sørger for maksimal filtrering av både vann og partikler.

Disse filtrene er egnet for kraftproduksjon, landbruk, anleggsmaskiner og andre dieselbaserte applikasjoner.

 

Filtreringsteknologier: Aqua-fobiske og absorberende medier

For å håndtere vann i drivstoff tilbyr vi et bredt spekter av filtre designet for ulike behov. To vanlige filtreringsteknologier er:

1.    Aqua-fobiske medier: Disse filtrene er utstyrt med spesialutviklede materialer som frastøter vann og sørger for at det skilles fra drivstoffet effektivt.
2.    Absorberende medier: Disse filtrene absorberer vann og hindrer at det kommer videre i systemet, noe som beskytter motoren mot skader.

Vi har et stort utvalg av filtre innen disse kategoriene, tilpasset ulike typer kjøretøy og bruksområder.
 

 

Lenker
Language
Min side