Skip to main content
Til toppen

Bildet hentet fra Ditech

Viktigheten med ren diesel

Viktigheten med ren diesel

Ren diesel beskytter drivstoffsystemer mot slitasje og forurensning, noe som er kritisk for moderne dieselmotorer med avanserte injeksjonssystemer som HPCR. Ditech AS tilbyr filtreringsløsninger som oppfyller strenge renhetskrav, forlenger utstyrets levetid og sikrer optimal ytelse under krevende forhold.

Beskytt drivstoffsystemet ditt med riktig filtrering

Produsenter av dieselmotorer tar i bruk ny teknologi for å møte stadig strengere krav til utslippsreguleringer. Et av de mest utbredte tiltakene er bruk av High Pressure Common Rail (HPCR) drivstoffinnsprøytningssystem, som nå er standard blant både lette og tunge dieselmotorprodusenter. Disse systemene opererer med trykk mellom ca. 1860 og 3100 BAR.

Drivstoffsystemer som jobber under så høye trykk tåler ikke urenheter, fuktighet eller forurenset drivstoff. Faktisk viser det seg at selv partikler på størrelse med bakterier kan forårsake slitasje og materialtap. Dette kan skade injektorenes evne til å tette ordentlig, og forurensning kan ofte føre til tidlig svikt i drivstoffpumper.

 


Visste du at?

--------------------------------

Det ikke er filterets feil at det tettes. Filteret gjør jobben det er designet for. Hvis du bruker et grovere filter enn anbefalt, risikerer du å slippe gjennom mer forurensning.

Hvorfor er renhet er avgjørende?

For å beskytte drivstoffsystemene krever mange motorprodusenter nå at drivstoff leveres med en spesifisert renhetsgrad. For høyt nivå av forurensning i tanken kan påvirke garantien.

Vanlige ISO-renhetsstandarder i industrien:

  • ISO 22/21/18: Vanlig renhetsnivå for væsker
  • ISO 18/16/13: Mål for tunge gir-/motoroljer
  • ISO 16/14/11: Mål for hydraulikk-/transmisjonsoljer
  • ISO 14/13/11: Mål for diesel

Selv om drivstoff typisk forlater raffineriene rent, kan forurensningsnivået øke gjennom transport og distribusjon. De vanligste forurensningene oppstår som følge av dårlig håndtering eller aldrende infrastruktur.



Utfordringer med nye drivstofftyper

Nyere drivstoff, som Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) og biodrivstoff, har introdusert utfordringer som korrosjon og komplekse forurensningsproblemer. Tilsetninger som tidligere var stabile, kan nå reagere og føre til dannelse av gelé og slam.

Opplever du at filtrene tettes raskere enn normalt? Dette kan skyldes kjemiske endringer i drivstoffet eller oljen. Ofte er det bakterier eller kjemiske reaksjoner som skaper filterproblemer, heller enn partikler i drivstoffet.

Visste du at?

--------------------------------

Biodiesel kan oppføre seg som et løsemiddel og vil kunne rense infrastrukturen når det først introduseres, noe som øker belastningen på filtreringssystemet. Biodiesel har også en høyere gellingstemperatur og inneholder glyserin, som kan føre til rask tilstopping av filtre. Det beste er å fjerne eventuelt størknet glyserin før det når utstyret ditt.  

Løsninger fra Ditech AS

Vi tilbyr filtreringssystemer for diesel og olje som forbedrer ytelsen og levetiden til utstyret ditt ved å fjerne skadelige forurensninger.


•    Rens før lagring: Sørg for at drivstoffet er rent før det lagres.
•    Beskytt under lagring: Hold drivstoffet rent mens det er lagret.
•    Rens ved utlevering: Sikre at drivstoffet oppnår maksimal renhet før bruk.

Lenker
Language
Min side